Reis naar Malawi

In juli 2008 zijn Geeske (voorzitter), Gré (penningmeester) en haar zoon Bart (onze cameraman en websitebeheerder) naar Malawi gegaan. Dit uiteraard volledig op eigen kosten.

In Malawi zijn we heel hartelijk ontvangen. We hebben gelogeerd bij de zusters. Met hen hebben we veel van het land gezien en belangrijker, met veel mensen gesproken voor wie wij ons inzetten. Die inzet was en is hard nodig!

We hebben tijdens onze reis meisjes gesproken van de middelbare meisjesschool Stella Maris Secondary School in Blantyre waarvoor Zikomo schoolgeld heeft betaald. We zijn ook naar het ziekenhuis Kalemba Rural Hospital in Bangula gegaan. Daarvoor zijn we al verschillende keren in actie gekomen. Bijvoorbeeld door het kopen van ambulancebanden, medicijnen, het verbouwen en uitbreiden van de medicijnopslagruimte en een HIV/Aidscentrum. Ook hebben we het kindertehuis Jacaranda in Limbe bezocht. Hier vinden bijna veertig kinderen een nieuw thuis. De zusters hebben grote moeite om het kindertehuis draaiende te houden. Hoewel er plaats is voor meer kinderen, neemt het kindertehuis om financiële redenen geen nieuwe kinderen meer op. U zult begrijpen hoe groot de vreugde was toen we ter plekke met een gift van € 500,- van Kiddy World de nood konden verlichten. We hebben voor de kinderen voedsel, wasmiddelen en huishoudelijke materialen (zoals gieters voor de groentetuin) gekocht.

Ook is een gering bedrag besteed aan leuke dingen voor de kinderen (een glaasje fris, snoepje en chips en wat speelgoed). Voor hen (en daarmee ook voor ons) een groot feest! Van het NH-hotel hadden we € 188,- gekregen om in Malawi te besteden. Met geld van Stichting Zikomo is dit aangevuld tot € 500,-. Dit bedrag hebben we achtergelaten bij de zusters, zodat zij het kunnen besteden voor voedselhulp. De laatste maanden van 2008 en in 2009 verwacht men wederom hongersnood in bepaalde delen van het land. De zusters zullen met deze bijdrage ervoor zorgen dat de mensen die dit het meest dringend nodig hebben, aan voedsel worden geholpen. Het is moeilijk om in een verslag op de website uit te leggen hoe mooi Malawi is en hoe arm, maar tegelijkertijd vriendelijk en blij, haar inwoners zijn. De foto’s en filmpjes op de website geven hopelijk een indruk. Malawi the warm heart of Africa.