Bangula Ziekenhuis

In Bangula, een zeer arm gebied in het Zuiden van Malawi, ligt het Kalemba Rural Hospital. Het is opgericht door de zusters van Onze Lieve Vrouw en de activiteiten ervan zijn in de loop der jaren flink uitgebreid. Mensen uit de omringende, soms afgelegen dorpen, kunnen er voor van alles terecht. Ondervoede kinderen worden opgevangen, er vinden bevallingen plaats, er worden medicijnen verstrekt, er vinden ingrepen plaats zoals het verwijderen van een kakkerlak uit het oor, tandheelkundige zorg is er ondergebracht enz. Ook wordt er HIV/Aids getest en behandeld. Medewerkers van het ziekenhuis trekken wekelijks de dorpen in met de ambulance, als een soort mobiele kliniek. Stichting Zikomo heeft het ziekenhuis al verschillende keren geholpen. Bijvoorbeeld door nieuwe banden te kopen voor de ambulance, zodat deze kon blijven rijden (de wegen zijn zeer slecht en daardoor slijten de banden helaas snel). Ook is er voedsel gekocht voor ondervoede kinderen en aidspatiënten die niet zelf in hun voedsel kunnen voorzien.  Verder zijn er medicijnen met Zikomo geld gekocht, is een medicijnopslagruimte verbouwd en uitgebreid en we hebben ervoor gezorgd dat er een aparte HIV/Aidsruimte kon worden gebouwd.    Een rondleiding door het ziekenhuis in Bangula.