Nieuwsbrief december 2019

In deze nieuwsbrief ondermeer informatie over kerst in Malawi, een muzikale fietstocht, een verjaardag en nieuws over de besteding van giften.

* Gerrit vertelt over Malawi...

KERSTVIERING IN MALAWI

Naast alle problemen in zo’n ontwikkelingsland als Malawi gaat het leven, net als bij ons, zijn dagelijkse gang. Ook daar vieren de kinderen Kerst. Met dank aan de heer Jan Keizer voor zijn toestemming om onderstaande tekst en bijbehorende foto over te nemen:

‘Kinderkerstviering 2012 in Blantyre, een grote stad in Malawi. De voorbereidingen voor het jaarlijkse kerstfeest voor de kinderen verliepen naar wens. Een kleine duizend toegangskaartjes werden verdeeld onder de weeskinderen in 28 omliggende dorpen. Er waren 125 kippen, 270 kilo rijst, 100 kilo maismeel, 20 kg. zout, 50 kratten fanta en cola, bergen witte kool, manden vol tomaten en stapels brandhout ingekocht. Om kwart voor elf gingen de deuren open en stroomde de hal vol kinderen. De grotere kinderen op nieuwe stoelen en de kleinere kinderen op de schoon- geschrobde betonnen vloer. Broeder Emanuel was de gastenmeester. Hij vroeg: ”Wat komen jullie doen?”.” Dat weet jij wel”, riepen de kinderen. Mevrouw Kambanga opende het feest met een lied dat deed denken aan “nu zijt wellekome”. Dan wordt er toneel gespeeld en hoor je gillende en klappende kinderen, als ze zien en horen hoe de witchdoctor ontmaskerd wordt. Dan wordt er luid gejuicht als de dames bijna in trance raken tijdens de “Manganje” dans, vervolgens wordt er gelachen en genoten want elk kind krijgt een flesje fanta en zie je de kinderen de helft van de fanta overgieten in hun meegebrachte plastic flesje. Voor agoga, voor oma. Een kind zei: niet voor oma, maar voor mawa- voor morgen. Wie wat bewaart, die heeft wat!

Dan houdt Mayi Malombe haar jaarlijkse speech en waarschuwt de kinderen tegen de gevaren van AIDS. ”Ga op tijd naar school en werk hard”. En nu maar hopen dat de kinderen haar advies ter harte nemen en de meisjes niet voor hun 15de met een kind op de rug lopen. En daarna wordt er gegeten! Zonder lepel of vork alleen met handen is de berg rijst en maispap in een mum van tijd verdwenen. Een kromgegroeide Chief staat na de maaltijd voldaan op vertrekt met “ik kom volgend jaar zeker terug”. Maar het feest gaat door, tijd voor de disco. Al gauw is de hele zaal een grote wervelende massa van dansende, swingende en lachende kinderen. De dames van de thuiszorg verdelen de overgebleven voedselresten onder elkaar en gaan pas uren later naar huis. Het kinderkerstfeest 2012 zit er op. Het was goed, het was mooi, het was gezellig!"

Tot zover een beeld van een kerstviering in Malawi.

Kerstviering in Malawi

* Activiteiten

Muzikale fietstocht op zondag 30 juni 2019

Wederom werden we door Drechterland Mondiaal uitgenodigd om ons te presenteren tijdens de jaarlijkse muzikale fietstocht langs 4 kerkjes in Drechterland. Natuurlijk gingen we daar weer op in. En wederom was het heel mooi weer. We konden nu weer terecht in de OLV Visitatiekerk in Oosterblokker die vanwege een grote renovatie een hele periode gesloten was. Op elke locatie werden de deelnemers/sters getrakteerd op een heel divers aanbod van zang en muziek uit meerdere werelddelen. En natuurlijk werden ze getrakteerd op koffie/thee en kregen wij de gelegenheid om over het doel van onze Stichting te vertellen en onze nieuwsbrief uit te delen. De opbrengst uit de verkoop van waxinelichtjes was € 28,-- en voor onze deelname kregen we van de initiatiefnemers € 100,--. Ook dit jaar was er weer een goede opkomst. Zeker voor herhaling vatbaar.

Hanneke 40 jaar!

Hanneke Sasbrink-Ruitenberg gaf voor haar 40e verjaardag een feest en vroeg haar gasten een bijdrage voor onze stichting.
Dit was een groot succes en heeft ruim € 900,- opgeleverd! Zikomo kwambiri!

* Nieuws uit Malawi/bestedingen

Het afgelopen jaar heeft er met het geld van de donaties een meisje uit het Jacaranda weeshuis: Ivy Lihaka een zes maanden training gevolgd. De training home craft work en home management care. Dit is een soort huishoudschool met daarbij ook een stukje management opleiding. Met een training als deze hebben meisjes een goede start op de arbeidsmarkt. Ivy heeft haar examen gehaald en is nu op zoek naar werk, ze is opgegroeid in het Jacaranda weeshuis. Doordat de kinderen geholpen worden met een opleiding en zoeken naar werk, worden ze begeleid naar een zelfstandig leven, waarin ze kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud.

Ook kregen we bericht dat het geld van onze donaties en het Lijsbeth Tijs fonds is besteed aan de slachtoffers van de overstromingen. Gewassen zijn weggespoeld, huizen- en scholen vernietigd en er zijn mensen overleden. Met geld van de stichting zijn scheuren in een huis hersteld om te voorkomen dat dit zou instorten. Verder is het besteed aan voedselhulp. Daarbij werken de zusters samen met de ‘chief’ om te bepalen wie geholpen worden.

Wist u dat Stichting Zikomo inmiddels alweer 16 jaar actief is? Onlangs is de website geactualiseerd. Misschien leuk om een kijkje te nemen?

Wij wensen u alle goeds voor 2020!
‘A little help is better than a lot of pity’. ZIKOMO!

Gré en Geeske tijdens de muzikale fietstocht

Personeel van de zusters met voedsel
Angela Reus (PR) (06-44821206)