Kerstmis 2003

Wanneer de dagen korter worden komen de feestdagen in zicht. Dagen waarbij familie en vrienden elkaar opzoeken. Je zit gezellig bij elkaar, geniet van al het lekkere eten, geeft mooie cadeaus en wenst elkaar het allerbeste. Is het niet persoonlijk, dan wel met een kerstkaart. Voor de meeste mensen in Nederland zal dit het beeld zijn van de feestdagen. En als je zo bij elkaar zit, zal er wel eens gedacht en gezegd worden: wat hebben wij het getroffen! Het is voor ons bijna niet voor te stellen dat het ook anders had kunnen zijn. Zoals in Malawi: een klein land in Afrika.

In Malawi heerst al jaren armoede en honger. Het is in Malawi gebruikelijk om als feestmaal kip en rijst te eten met kerst. Helaas is dit niet voor iedereen mogelijk. Ook dit jaar dreigt er weer hongersnood uit te breken in Malawi. De oogst is mislukt vanwege de droogte of weggespoeld door overvloedige regenval. Bij gebrek aan voedsel duikt men het water in om knollen van waterplanten te verzamelen. Deze knollen zijn echter bitter en giftig. Mislukte oogsten, meer ziekten en een hoger sterftecijfer (waaronder veel kinderen): de vicieuze cirkel wordt steeds weer versterkt.

We zien jullie denken: “weer een arm land in Afrika dat hulp nodig heeft, wat kunnen wij daaraan doen? Er zijn al zoveel organisaties die deze mensen proberen te helpen!” Wij zaten vorig jaar met de feestdagen met precies dezelfde gedachten bij elkaar: “wat kunnen wij hieraan doen?” Hieruit is het idee geboren om een stichting op te richten. De stichting die wij hebben opgericht noemen wij: Stichting Zikomo. Zikomo betekent “bedankt” in Malawi. Stichting Zikomo heeft als doel het financieel ondersteunen van kleine projecten in Malawi. En daarmee onderscheiden wij ons van de grotere organisaties. Wij onderhouden contacten met zusters in Malawi en in overleg met hen, worden de donaties besteed aan plaatselijke benodigdheden zoals rijst, maïs, en medicijnen. Op deze manier komt het geld terecht bij de mensen die het echt het hardste nodig hebben. kaarsen_met_blad

Terug komend op de vraag: “wat kunnen wij daaraan doen?” Jullie kunnen heel veel doen! Hoe vaak hoor je niet dat het eigenlijk te gek is hoeveel er besteed wordt in de maand december aan kerstpakketten, relatiegeschenken, kerstkaarten en ga zo maar door. Hoe vaak worden er kerstkaarten verstuurd naar mensen die je op de feestdagen zelf ziet en dus persoonlijk al het beste wenst? Wij stellen voor om bijvoorbeeld dit jaar geen of minder kerstkaarten te kopen, maar het geld te besteden aan mensen die de beste wensen echt nodig hebben! Het geld dat hiermee wordt bespaard, kan worden overgemaakt ten goede van de bevolking in Malawi. Wanneer je met de feestdagen met zijn allen bij elkaar zit, en je iedereen persoonlijk het beste wenst, denk dan eens aan Malawi en bedenk wat jij kan doen!

Maak van een kleine gift, een groot gebaar! Zikomo!

Wij wensen iedereen prettige kerstdagen en een voorspoedig 2004!

Stichting Zikomo
Rekening nummer: 3442.33.898
t.b.v. Stichting Zikomo
te: Andijk